Monday, November 23, 2009

Jom Belajar Memasak...



NI SAMpel gambar soto tuk korang yang tak tahu..sedap tau

Haaa..cuti 2 ari aku kat umah..hurmm..rasenye aku dah wat sesuatu yang berguna lah..haha..aku tanam sayur..smpai harini..sayur aku dah besar sket ar..cuma masih dalam proses berkembang..nanti aku upload sayur yang aku tanam tuh..hehe...
Selain dari tu...aku pun memasak gak..masak soto...senang jek masak soto...so..kat sini nak share la resepi SOTO ikut cara aku..hehe..

Bahan-bahannya :
(Untuk kuah)
ayam ikut berapa banyak nak
bawang putih(ikut suka)
bawang merah separuh..(kut suke)
serai di titik
lengkuas dititik
rempah soto (terpulang nak guna brand ape)
garam & serbuk perasa
Caranya
1st of all,kita tumbuk sume bwg yang ada after that, gaulkan ngan rempah soto yang ada tu..after that, kita tumis ar dlm periuk..Minyak msk jangan lupa lak isi..letak air sket tuk elak dari hangus.. agak2 garing sket, masukkan lak lengkuas n serai yg dah dititik td...Pastu, masukkan la ayam yang korang nak cincang or siat..pastu, bru la korg masukkan air...bagi dia jadi sup gitu..ayam terplg lah nak siat or tak..kalo malas..mkn jek ar gitu..mcm mkn sup ayam..
(untuk Bergedil)
Kentang digoreng
daging cincang
daun sup
telur

(caranya..)
lenyekkan kentang yg dah goreng tu...pastu gaulkan ngan daging cincang dan daun sup tu...dah siap gaul..kita wat dlm bentuk bulatan adunan tadi..pastu..pecahkan telur dlm mangkuk..then celup kan adunan kentang td n goreng dlm kuali yg panas..agak2 kuning..agkat dan hidang lah

additional bahan:
bihun or nasi impit (ikut citarasa)
taugeh(kalo korang suka)
sambal kicap (kalo suka pedas..)


pastu...

MAKAN LAH.......HAHAHA