Tuesday, September 1, 2009

BaHana H1N1..


3 hari Cuti...(Saturday until MOnday) peh......selesa giler...what did i done?? ha..ape lagi...bulan puasa ni..kerja nya tidur..tidur..cewah..no la..im not crazy like that...sleeping all day...i pagi2 dah wake up tau...ha..antara aktiviti aku biasa ar..kuar jalan-jalan..g angsana..g jusco..peh..satu haru tak sah kalau tak jalan..rasa otak aku ni tak masyuk lah kalau tak kuar dari rumah tu...mak aku kata ni suma bapak aku punya pasal coz tanam uri aku masa kecik-kecik dulu kat luar umah..kesannya ni lah..aku suka berjalan...pantang...ha..jalan-jalan gak..tapi sekarang ni macam-macam penyakit dah ada...

sekarang yang hangat H1N1...setakat ni dah 70 lebih dah orang meninggal kerana virus tuh...adui...tapi gitu pun masih ramai lagi yang tak sedar nak mengambil langkah keselamatan..sama lah cam aku gak..kadang-kadang jek pakai mask...sekarang mask mana-mana farmasi dan shopping kompleks pun ada jual..harga biasa ar...time banyak permintaan ni...penjual yang tak bertanggungjawab dah mula ar nak naikkan harga...nasib lah goverment kita ni dah ambil langkah tuk tetapkan harga siling...giler la kalo mask satu jek dah harga satu ringgit...macam mana la orang nak beli kalo dah penjual ni letak harga mahal-mahal...ni la salah satu punca penyakit H1N1 ni merebak...pasal harga mask yang mahal..menyebabkan orang ramai tak berminat pun nak pakai even dalam akhbar or televisyen kita banyak didedahkan cerita tentang bahaya nya H1N1 nih...

Selain dari itu, ada jugak punca lain kenapa orang ramai tak nak pakai mask...punca keduanya ialah kerana MALU....macam haritu, aku lepak kat HARRIS baca buku kat sana..kat sana memang ramai ar orang kan..so aku masa tu pakai lah mask..korang tahu tak ape reaction orang yang berkunjung kat situ?? diorang suma tengok aku macam pelik..then...tak berani pun nak lalu dekat-dekat ngan aku...ape ingat asal pakai mask tu ada jangkitan H1N1 ke??? ish...sabar jek la..kan ke kerajaan galakkan kita berjaga-jaga...Kejadian ni bukan kat aku je jadi..kat member-member aku pun jadi perkara yang sama...asal diorang pakai mask jek...suma orang pandang semacam jek..emm..ape lah kan..masyarakat kita ni patutnya kena lah fikir positif..jangan bersikap macam tu..betul tak?

Memandangkan sekarang ni jualan mask semakin meningkat, tak mustahil ramai designer akan mula memikirkan design2 menarik tuk disposal mask ni..tak mustahil one day nanti akan muncul pulak disposal mask berbentuk rama-rama dan berwarna warni..who knows.....